Thursday 19 March 2015

DEFINISI STRES


Stres merupakan perkataan pinjaman yang bersal daripada perkataan bahasa Inggeris; “stress” yang membawa maksud tekanan, titik berat, dan ketegangan.
Kamus Oxford pula mendefinisikan stres sebagai satu tekanan atau desakan, usaha, tuntutan ke atas keupayaan fizikal atau mental.Ini bermaksud stres adalah suatu keadaan dimana kekuatan fizikal, mental dan emosi seseorang individu teruji melampaui keupayaan tubuh dan mindanya yang tidak mampu menahan dan menanggungnya lagi.

Menurut Statt (1981), stres ialah ketegangan fizikal dan psikologi yang berpanjangan untuk suatu masa, yang boleh menggugat keupayaan seseorang untuk mengendali suatu situasi.
Hans Selye (1963), telah memberikan maksud yang berbeza mengenai stres dengan membuktikan di dalam kajiannya terhadap binatang. Beliau menunjukkan bahawa stres boleh menyebabkan penyakit, seterusnya penyakit yang dihidapi akibat daripada stres yang berlebihan boleh membawa maut. Daripada kajian beliau juga mendapati stres juga boleh berlaku ke atas manusia.
Secara keseluruhannya stres adalah :
· Ketidakupayaan memenuhi tuntutan persekitaran.
· Gangguan fungsi kehidupan.
· Perubahan dinamik yang menyebabkan individu berdepan dengan masalah, kekangan dan desakan hidup.
· Peristiwa atau keadaan persekitaran yang mendatangkan akibat yang negatif.
· Tekanan yang mengakibatkan kebimbingan, keletihan dan ketegangan kepada individu.

· Tindak balas luaran yang mengganggu mental dan fizikal atau tindak balas kimia dalam tubuh.

No comments:

Post a Comment